Warning: The magic method InvisibleReCaptcha\MchLib\Plugin\MchBasePublicPlugin::__wakeup() must have public visibility in /storage/content/95/100595/harryhotline.se/public_html/wp-content/plugins/invisible-recaptcha/includes/plugin/MchBasePublicPlugin.php on line 37 Ericsson 1993 – 1994 – Harry Hotline Society

Ericsson 1993 – 1994

1993 ökade Ericsson sin vinst från 1,7 till 3,5 miljarder SEK, osannolika 150% vinstlyft jämfört med 1992. Visserligen var långt ifrån det hittills bästa året 1990 (4,8) men helt klart på rätt väg igen. Nu kom resultatet av de investeringar i produktutveckling som man gjort, inom främst GSM, men också inom andra områden som bredband, JAS och företagsväxlar. De flesta av de strategiska områden man pekat ut visade sig vara helt rätt. Radiokommunikation blev nu det största affärsområdet och växer så det knakar. Efter att antalet anställda faktiskt minskat lite under 1992 så börjar företaget växa igen, lite försiktigt under 1993 men skjuter sedan fart ordentligt. Man lägger 21% av faktureringsvärdet på produktutveckling (inkl anpassningar) och runt 20% av hela personalen jobbar med produktutveckling. Ingen annan av konkurrenterna inom telekom är i närheten. En annan sak som händer under 1993 att man börjar producera i Nanjing, det är första gången i Kina.

På telefonsidan gick det också lysande, faktureringen, ökade 2,5 gång under 1993, och vi lanserade Jane-familjen med först de analoga versionerna. Janes formfaktor (130×49) skulle hålla i sig länge, egentligen är det samma formfaktor som R520 som vi sålde fram till slutet av ECS.

1994 blir ett ännu bättre år, vinsten ökar till 5,6 Miljarder SEK, orderingången ökar för trettonde kvartalet i rad och den satsning på produktutvecklingen har gett fantastiskt resultat, 60% av faktureringen gäller produkter som inte fanns tre år tidigare. Man fortsatte dock att satsa ännu mera på utveckling och R&D kostnaderna tillätts öka i samma takt som faktureringen.

Alltså fortsatt framgång för mobila och fasta system. Till det kom, bland annat, också ett genombrott för trådlös företagskommunikation med DECT-telefonen Freeset. Allt gick som tåget och Ericsson växte och växte, inget tycktes kunna gå fel.

På Cebit 94 lanserades GSM-varianten av Jane (GH337), den var då klart minst och blev en riktig framgång. I USA hade man också börjat fått ut Dual band telefoner. En företeelse som tog riktig fart var också co-branding, dvs att operatörerna ville ha sitt namn på telefonerna. Det skapade oreda i logistiken men med gällande subventioner så var det bra att anpassa sig. Telefonsidan fördubblad sin fakturering under 1994 och man började lite till mans förstå att något stort var på gång.

/Jan S.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.